Friso de Zeeuw vindt de standpunten van Vereniging Eigen Huis moeilijk te volgen

woensdag 19 november 2014
In een column op de website van Bouwend Nederland richt Bouwfonds-directeur en hoogleraar Friso de Zeeuw zijn pijlen op Rob Mulder van Vereniging Eigen Huis. Die bepleit namens zijn organisatie bij herhaling dat moet worden nagedacht over hervorming van de woningmarkt. Het plan Wonen 4.0, dat de vereniging met verschillende andere lobby-organisaties opstelde, noemt hij als voorbeeld. Een oproep die aan De Zeeuw niet is besteed: "De politiek heeft dit plan (...) al lang afgeserveerd. Het was dan ook een naïef concept dat er vanuit ging dat al het overheidsgeld dat in het wonen (huren en kopen) omgaat in tijden van grote bezuinigingen binnen de woonsector kon blijven".
Ook het voorstel van de vereniging om een overlegorgaan voor de woningmarkt op te tuigen valt bij de Zeeuw niet goed. Hij typeert het als 'een nieuwe nationale babbelbox'.

Hij wijst er aan het einde van zijn column op dat er een nieuwe directeur is aangetreden bij Vereniging Eigen Huis. "Er is reden om de koers die zij gaat varen met bijzondere interesse te volgen."